tisdag, januari 08, 2008

Inspiration och sopsortering

Smul har varit under en lång tid, faktiskt flera år, den största källan till inspiration jag har när det gäller ny musik. Smul skriver ett inlägg idag om musik och sånt hon gillar och sånt hon ogillar. I många fall har hon rätt och ibland har hon inte fullt lika rätt - tycker jag. Jag gillar till exempel Carola men jag gillar även nästan allt som Smul tipsar mig om. Hon gillar inte Carola. Men det gör inget. Jag gillar henne ändå. Alla kan inte gilla Carola ... eller schlager.

Jag gillar väldigt mycket annan musik än Carola, ska jag tillägga. Det är helt beroende på vilken dag det är. Jag är otroligt ombytlig men kommer ständigt tillbaka till vissa låtar som liksom bara ska finnas där i mitt liv. Punkt slut. U2's MLK .... Bruce med Waitin' on a sunny day...eller Rodney Carringtons "Dear Penis" (går ej att länka till uppenbarligen - sök själva på nätet).....den är ju hysteriskt rolig!

Andra vänner, som jag skrev om tidigare, får jag just nu inte någon inspiration alls av. Det känns tungt. Det värsta av allt är att jag verkar inte kunna skaka av mig det så lätt heller. Det hänger liksom kvar, biter sig fast. Jag vill ha "upprättelse" - till ingen nytta alls. Eller jo, för att jag ska kunna må bra. Men vad tjänar det till att säga emot eller ens förklara, dra upp gammalt strunt som inte längre är viktigt - för att jag ska må bra? Då måste det vara bättre att lägga locket på, som många gånger förr, och sedan bara gå vidare. Eller...?

Istället för att konfrontera vänner kan jag bli arg över andra saker, vilket jag varit i flera dagar nu, till exempel över miljöåret 2008. Vi ska sortera våra sopor mera, bättre, högre, längre och megamedvetet. Vi ska höja bensinpriserna så vanliga människor inte får råd att åka bil längre. Vi ska bli så bra så bra så bra i Sverige på att värna om miljön. Men ingen skriver i tidningarna om hur många bilar det ska försöka säljas i Asien under 2008.... hur många bilar kan det vara...uppskattningsvis?! 500 miljoner eller? Hjälper det då att jag sorterar mjölkpaket och konservburkar under min diskbänk? ARG är det rätta ordet.... Tur att jag har så viktiga saker att lägga energi på.

Nu ska jag gå ner och bidra med min del till miljöförstöringen i alla fall, medan jag sopsorterar...och sjunger MLK för grannarna eller varför inte den roliga låten?!?!

Etiketter: , ,

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Kommer du ihåg frysboxen, Maria?
Använd till dina "vänner"

09 januari, 2008  
Anonymous Anonym said...

Apropå Carola: Du skulle hört mig skråla (och sett mig stutsa hysteriskt)till Carolas alla hits på knytiset i lördags!!! Du skulle varit med, då hade festen varit ännu roligare!!!
/Karin

09 januari, 2008  

Skicka en kommentar

<< Home