söndag, oktober 21, 2007

Kaffe och 5:a i betyg

Jag fick sova länge idag. Jag blev förvånad när jag vaknade, att klockan var så mycket. Jag dricker kaffe och njuter av ensamheten. Jag vill helst göra något idag men jag vet inte vad. Under tiden njuter jag av min söndag. Det var länge sedan jag gjorde det. Kaffet är gott.

Det har som vanligt varit dagar fyllda av saker att göra. I fredags var lyssnade jag på bra musik, trots att huvudartisten hade fått magsjuka. Jag drack som vanligt minst 1 glas vin för mycket.

Jag har träffat fem klasskompisar som jag, vissa av dem, inte har sett på minst 10 år. De är sig lika. Vi är oss lika. Lite mer ärrade av livet bara - men personligheterna finns där. Fast nu är det inte vad vi har på oss som styr eller hur det gick på senaste provet. Nu är det hur många barn vi har och vad vi jobbar med som räknas. Jag räknas som vanligt kanske bara till hälften. Hälften innebär att jag har ett rätt bra jobb. Det som inte räknas är att jag bara har ett lånat barn varannan vecka. Det frågas, nickas och hummas lite. "Går det bra?" . Jo tack det går alldeles utmärkt. Nästa fråga hänger i luften men ingen säger något....

Det som är sig mest likt är kärlekarna. Dessa män har varierat under årens lopp. Någon har nyss separerat. Någon har nyss gift sig. Köpt hus. Sålt hus. Det är precis som på gymnasiet - fast andra spelregler bara. Vuxenspel. Den som har flest lån, flest barn, snyggast bil och flest charterresor får en 5:a i betyg.

Huvudsaken är att jag tyckte det var fantastiskt roligt att se dessa tjejer igen. Det var roligt! Jag kan tänka mig att se dem snart igen. Det kanske är läge att dra ihop en lite middag eller så.

Nu ska jag ägna mig åt min sköna söndag!