onsdag, april 15, 2009

Ahlgrens

Jaha, en påse bilar senare och en frusen film. Filmsalongen var inte kall utan filmen bestod mest av is, snö, snömodd, lite lera och en bra berättelse om livet. Frozen River. Jag är ju lika förundrad som alltid över såna här filmer, som får så många nomineringar och utmärkelser och ja, jag tror till och med Oscars-nomineringar. Den var verkligen bra och naturligtvis annorlunda men jag kommer inte att minnas den om några månader. Tyvärr.

Däremot så satt jag nersjunken i fåtöljen på rad 3, på plats 15 av 35 möjliga, och fick flash-backs från en av de andra filmer jag sett nyligen. De ofrivilliga. DEN MÅSTE SES. Sällan har en film varit så otroligt obehaglig utan action, sprängmedel eller polisjakter eller ens ett ynka litet mord. Vansinnigt otäck. För den handlade om människor och vardagen och spelet däremellan. Rekommenderas.

Etiketter: , , , , ,